Giftfria förskolan Fyra elementen

Den första helt giftfria förskolan startades 2014 av ingaröbon Cecilia Ramning. Cecilia har medverkat i Folke Rydens dokumentärfilm ”Den andra vågen”, där det togs blodprover på henne, vilket att Cecilia innehöll hela 35 miljögifter! Även Cecilias nyfödde bebis provtogs, och resultatet för barnet visade sig inte vara bättre, utan i förhållande till kroppsvikten innehöll spädbarnet 20 gånger så mycket miljögifter som Cecilia.

Cecilia Ramning

För att bana väg för ett giftfritt samhälle startade Cecilia förskolan Fyra elemeten.

Så här skriver förskolan på sin hemsida:

(…) Vi nöjer oss inte med att plastbanta. Vi har en ambitiös och långsiktigt hållbar miljöpolicy som vi följer i alla delar av vår förskoleverksamhet. På Förskolan Fyra Elementen är maten lagad  från grunden, med hög grad ekologisk och närproducerad kost. Innerväggarna är målade med äggoljetempera från Roslagen. Materialval i pedagogiska inventarier är omsorgsfullt utvalda utifrån att vi nu står inför en historisk kritisk punkt – vi måste våga göra aktiva val för att våra barn ska få växa upp i en bättre, mer hållbar framtid! En del talar om det. Vi gör det!

Citatet lånat från www.fyraelementen.se.

Naturskyddsföreningen i Värmdö har nu äran att arrangera ett studiebesök på Fyra elementen. Alla intresserade är välkomna till Tegelviksgatan 45, den 7 april kl 17.30-19.00. Då får vi bekanta oss med miljö och pedagogiken på Fyra elementen, och ett tillfälle att ställa frågor direkt till Cecilia. Naturskyddsföreningen bjuder på kaffe och smörgåsar.