2017

Här är vårens program! PDF att ladda ner här! Om vi ändrar något så ändrar vi inte i pdf-filen, men vi ändrar i texten här nedanför. Ändringar skriver vi i röd text så att du hittar dem lätt.

6 januari: Trettondagsbrasa
Alla medlemmar och andra intresserade är välkomna på den traditionsenliga trettondagsbrasan vid Skeviks grotta! Vi bjuder på vegetarisk och köttig korv med bröd, ta med något varmt att dricka. Tipspromenad utlovas! Brasan brinner kl 11-13.
För den som inte har varit i Skeviksgrottan tidigare eller har glömt hur man hittar dit, finns det möjlighet att promenera tilsammans från Gustavsbergs centrum. Kolla vår Facebooksida för tid och mötesplats.
9 mars: Årsmöte och föredrag om Värmdös fina natur
Hur jobbar Värmdö kommun med naturvärden?
Och hur hittar man smultronställen i Värmdö? Många är hitflyttade för längre eller kortare tid sedan, och har kanske inte koll på all fin natur som finns i Värmdö. Anna Gabrielsson, som jobbar på kommunen, kommer att berätta om bland annat de fina vandringslederna som finns i vår kommun samt hur kommunen arbetar med naturvärden.
Efter föredraget är det dags för årsmöte med verksamhetsberättelse och val av ny styrelse samt diskussion. På årsmötet har alla medlemmarna chansen att komma till tals och komma med idéer och önskemål för föreningens arbete under kommande året.
Tid och plats: Ungkuturhuset Gurraberg kl 18.30.
Vill du engagera dig i styrelsen? Rekrytering av nya styrelseledamöter pågår ändå fram till årsmötet. Hör av dig till valberedningen sv.lundquist@telia.com i så fall.

1 april: Sveriges största klädbytardag
I Naturskyddsförenings kretsar runt om i Sverige anordnar klädbytardagar denna dag – och det gör också föreningar i resten av Norden. Naturskyddsföreningen i Värmdö är med i år igen.
Vi i den rika delen av världen shoppar allmer, trots överfyllda garderober. Det drabbar miljön hårt. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. Klädbytardagen är en rolig, social och helt gratis aktivitet som gör konkret miljönytta. Ta med max 10 plagg som du tröttnat på eller som inte längre passar – de blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.
Se vår Facebooksida för andra aktiviter under klädbytardagen samt uppdateringar om tider för inlämning av plagg.
Plats: Biblioteket, Gustavsberg

Mars: Bygg fågel- och fladdermusholkar
Snickeriworkshop under fyra söndagar, 5, 12, 19 och 26 mars, kl 15-17.30.
Lagom till våren och fåglarnas och andra djurens ankomst snickrar vi holkar/djurbon i snickeriet på Nelsonstigen i Gustavsberg. Du kan vara i vilken ålder som helst, och antingen vara snickerikunnig och kanske kunna hjälpa till lite eller så har du bara testat lite eller inte alls. Alla är välkomna!
Kostnad 100 kr för material. Anmälan och eventuella frågor till outi.kilkki@gmail.com

NY: 29 april: Guidning/kurs i skogsinventering
För att kunna påverka beslut om projekt i orörd natur bör man kunna en del om vad som är skyddsvärt och inte. Anders Tranberg från Stockholmskretsen tar ut oss på en lärorik guidning i skogen. Det här är en aktivitet för dig som vill kunna påverka din närnatur. Du lär dig om skogsinventering samtidigt som Anders kan koppla det samman med kommunala beslut i andra ärenden.
Samling kl 11.30 vid Hemmesta Vägskäl för samåkning.
Anmälan: outi.kilkki@gmail.com

14 maj: Fågelsång för nybörjare
Lär dig känna igen sången av bofink, lövsångare och andra vanliga småfåglar. Lands naturreporter Håkan Steen guidar under en två timmars promenad i den fina skogen vid Ösby Träsk i Gustavsberg. Samling vid Ösbyskolans sporthall kl 8. Ta bra skor och ta medfika. Ingen föranmälan. Samarrangemang med Värmdö fågelklubb.

20 augusti: Natur- och kulturfestival i Pilhamn
Ett samarbete med föreningar som Ingarö sjöscouter, Ingarö hembygdsförening, Värmdö biodlarförening med flera håller på att ta form– en festival på Ingarö där kultur och natur möts. Lär dig om Ingarö förr i tiden, bekanta dig med biodling, delta i en workshop om kompostering, skapa föremål av tenn och många fler aktiviteter.
Följ vår Facebooksida för löpande information om festivalen.
Tid och plats: kl 11-15 vid Ingarö hembygdsförening.
Har du idéer eller vill du bidra som till exempel volontär under dagen? Kontakta outi.kilkki@gmail.com.
Biodling är en av de saker som visas på festivalen.

Har du frågor? Kontakta Outi Kilkki,
outi.kilkki@gmail.com. 076-777 55 66