Oktober 2017 – mars 2018

Här är vårt aktivitetsprogram för hösten och våren! Du kan också se programmet som pdf här. Om vi ändrar eller lägger till något så gör vi det i texten här nedan (markeras med röd färg). I pdf:en gör vi inga ändringar.

8 oktober: Gör eget läppcerat! TYVÄRR INSTÄLLD PGA FÖR FÅ ANMÄLNINGAR!
Miljövänliga Veckan under vecka 40 är höjdpunkten i Naturskydds­föreningens kampanj ”Fräsch på riktigt”, då vi skapar uppmärksamhet kring grejerna vi har i badrumsskåpet.Att välja miljömärkt tvål, duschkräm, schampo & balsam, hudkräm, rakprodukter med mera är Fräsch på riktigt, precis som kampanjveckan heter. Målet är att få fler att välja produkter som är schyssta för hälsan och miljön.Naturskyddsföreningen i Värmdö anordnar en workshop där man får tillverka sin egen läppcerat samt deo, av ingredienser som är schyssta mot miljön och vår hälsa. Under workshopen lär vi oss mer om vad man ska vara uppmärksam på vid schampo- och krämhyllan.Medlemmar betalar 50 kr för deltagandet och icke-medlemmar 100 kr. Det går såklart bra att bli medlem på plats!
Anmälan till outi.kilkki@gmail.com senast 7 oktober. Antalet platser är begränsat så skynda att anmäla dig!
Tid och plats: Kl 12-14, Gustavsbergs bibliotek, Axel Sjöberg-rummet.

24 november. Leksaks-swap
En Köpfri Dag – handla genom att inte handla. En hel dag utan att köpa något, som en protest mot konsumtionssamhället. Det finns flera skäl, bland annat gynnar du miljön genom att inte handla sådant du inte nödvändigtvis behöver.
För att fira buy nothing day med oss, kom med dina barn (eller låna någon annans) och byt dina gamla leksaker som kan bli någons annans nya!
Ta med max 5 (hela & rena) leksaker som behöver hitta ett nytt hem, få med dig lika många hem, eller skänk vidare.
Tid: 15.00-17.00. Plats: Biblioteket, Gustavsberg.

3 dec: Before the Flood – filmvisning
Klimatmötet, COP23, äger rum i november i Bonn, Tyskland. Det är det 23:e mötet mellan länder som skrivit under klimatkonventionen. För två år sedan skapades Parisavtalet, ett betydande globalt klimatkliv som i stora drag syftar till att sänka utsläpp av växthusgaserna samt att rika länder med bättre förutsättningar ska ge sitt stöd åt de fattiga, som i många fall är hårdast drabbade.
När klimatfrågan är som hetast visar vi dokumentärfilmen “Before the Flood” där vi får möta tunga namn som Påven, Elon Musk, Ban Ki-Moon och Johan Rockström. En film som alla borde se. Möjlighet till diskussion efteråt.
Tid och plats: kl 16.00, Lilla biografen i Gurraberg, ungkulturhuset i Gustavsbergs centrum.

6 januari: Trettondagsbrasa
Alla medlemmar och andra intresserade är välkomna på den traditionsenliga trettondagsbrasan vid Skeviks grotta! Vi bjuder på vegetarisk och köttig korv med bröd, ta med något varmt att dricka. Brasan brinner kl 11-13.

4 februari: Vi spårar djur
Djurens spår ser olika ut beroende på vad djuret gör, om det är lugnt eller jagat, om det äter eller sover. Pernilla Josefsson berättar och leder lekar på temat. Pernilla har tillsammans med fotografen Leif Gustavsson gjort böckerna “Spåra djur”, “Spana på djur” och “Spana på fåglar”.  En aktivitet med barnens behov i fokus. Ta med matsäck!
Anmälan till elinsteen@yahoo.se senast 3 februari..
Tid och plats: Kl 12 – 14.30 (cirka), Brudberget på Ingarö. Samling vid busshållplats Toholmsvägen kl 12, (buss 430X, lämna gärna bilen i Brunn och ta buss därifrån).

13 mars: Årsmöte
Nu är det dags att ses, välja ny styrelse och diskutera verksamheten. Efter mötet kommer företaget Boatwasher och berättar hur man kan hålla sin båt ren utan att behöva måla den med giftig färg.
Tid: Kl 18. Plats: Ej bestämt, meddelas här lite längre fram.

Har du frågor? Kontakta Outi Kilkki,
outi.kilkki@gmail.com. 076-777 55 66