Valupptakt och vårprogram

Inför valet förra gången det begav sig ställde Naturskyddsföreningen på Värmdö frågor till de politiska partierna om hur de ville arbeta med miljöfrågor. Några saker de var rörande överens om att förverkliga inom kommande mandatperiod (alltså 2010-2014) var att Värmdö skulle nå det nationella målet om 25 % ekologisk mat i offentlig upphandling och att verkställa planen på ett pedagogiskt besökscentrum för hållbarhet i anslutning till Ekobacken. Alla partier ville dessutom prioritera en naturskola på Värmdö.

Inget av detta har hänt. Samtidigt har vi sedan valet fått allt mer alarmerande rapporter om hur det står till med jordens ekosystem. ”Det är extremt bråttom att klimatsäkra och utveckla våra samhällen världen över. Dagens utsläppsnivåer överstiger vad vår planet tål. Får vi inte ner världens utsläpp av växthusgaser blir det katastrofala konsekvenser som resulterar i fortsatt global uppvärmning, höjda havsnivåer och irreparabla skador för våra samhällen”, säger miljöminister Lena Ek.

I Värmdö kommuns översiktsplan står det att Varje medborgare måste ändra sina vanor för att samhället ska bli hållbart, samt Information och utbildning behövs för att skapa insikt och vilja till insatser. Japp. Hur lång tid ska det ta innan stödjande strukturer för att uppnå detta finns?

Vi har i alla fall tröttnat på att vänta, och tar under 2014 de första stegen mot ett Ekocentrum på Värmdö. Ett levande laboratorium för omställning. Alla som vill kan vara med! Som upptakt detta valår (och inför Framtidsveckan 30 aug-7 sep) bjuder vi på ett maffigt vårprogram, fullt av aktiviteter. Du hittar det under ”Program” här ovan.Välkommen att delta!

Pella Larsdotter Thiel, ordförande