Byt kläder den 18 april

Naturskyddsföreningens succé med klädbytardagar fortsätter. Förra året slogs reTeaser klädbytardag 2015kord i antal klädbyten med över 100 arrangemang över hela landet. Vi i den rika delen av världen shoppar allt mer, trots överfyllda garderober. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. Second hand är både miljösmart och kul.

På Klädbytardagen blir det ännu bättre. Det är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Så här går det till på ett klädbyte: Du tar med dig max fem fina och fräscha plagg. Vi tar även emot fina accessoarer och skor. För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg. Det är helt gratis.

Hur, när och var?

Ta med max 5 klädesplagg, skor eller accessoarer som du tröttnat på till ungkulturhuset Gurraberg (i Gustavsbergs centrum, ingång bredvid Coop) på fredagen den 17 april kl 12-20 eller på lördag den 18 april kl 9.30-10.30. I utbyte får du lika många biljetter att handla kläder för under lördagen kl 11-15. Själva klädbytet är helt gratis.

I år samarbetar vi med G2-gymnasiet, eleverna på handelsprogrammet har haft hand om en del marknadsföring och kommer att se till att det blir snyggt i lokalen. Ju fler vi är som byter kläder desto större utbud blir det, så dela, kom, byt och dra med dina vänner också!

På plats finns även Hönan och äggets vedugnsbageri som håller i ett kafé under lördagen. Det är lätt värt att besöka bara kaféet även om man inte vill byta kläder!